Jak nakupovat jízdenky na vlak?
V posledním roce prošla vlaková doprava celkem velkým vývojem, na trati se objevilo mnoho soukromníků a je téměř nemožné držet krok s tím, jak co nejvýhodněji nakoupit jízdenku. Cestování vlakem se tedy dá rozdělit do dvou kategorií – krajské a dálkové (jakékoliv, které kříží hranici kraje). Většina nových dopravců totiž uznává krajské jízdenky. Navíc cena dopravců se od této ceny většinou odvíjí – je totožná nebo i nižší. Problém je, jak poznat ve kterých vlacích platí krajské tarify a ve kterých nikoliv. Níže uvádím výpis všech dopravců a jejich situace s uznáváním krajských jízdenek
- Arriva zavedla své vlaky asi na nejvíce tratích v česku, jedná se konkrétně o jihočeský, středočeský, liberecký a zlínský kraj. Arriva uznává jízdenky všech dopravních krajských uskupení, a cena jejích jízdenek je většinou stejná jako ceny jízdenek krajských uskupení. Pokud však přejíždíte krajskou hranici, vyplatí se jejich jízdenka, ke které v ceně dostanete i rezervaci místa. Pokud tedy necestujete mezi kraji, snažte se získat krajskou jízdenku na potřebný počet pásem, neboť ji můžete používat i v autobusech. Všechny vlaky Arrivy mají v sobě wifi i záchod, místo na nohy nebývá příliš velké. Určitě nedoporučuji Arrivu na dlouhé cesty, jízda s nimi není pohodlná, hlavně kvůli místu na nohy a sedačkám.
- RegioJet s výjimkou trasy Brno – Bohumín neuznává krajské jízdenky, ceny na tase odpovídají cenám krajských jízdenek. Pokud chcete s dopravcem jet na delší vzdálenost či na jiné trati, doporučuji jízdenku zakoupit předem kvůli jeho vysoké popularitě přes jejich web či pokladnu. Služby mají komfortní, nabízí přepravu kol zadarmo v třídě low-cost a ceny pro dospělé mají velmi slušné.
- Leo trochu komplikuje situaci – jeho spoje odbočující v ústí nad orlicí z hlavního koridoru jsou zahrnuté v místních krajských dopravních systémech, ovšem uživatel může ušetřit několik málo korun nákupem jízdenky přímo u dopravce s tím, že ztrácí možnost s jízdenkou následně přestoupit na spoj jiného dopravce. Ceny Leo expressu jsou na ostatních tratí spíše vyšší, ovšem pokud často jezdíte, tak s chytrým používáním jejích věrnostní karty lze mít cenu, zvláště u studentů a seniorů, výrazně nižší.
- Landerbahn – menší dopravce vyskytující se pouze v ústeckém kraji. Příliš o něm nevím – akceptuje krajské jízdenky.
- GW train – jezdí ve vícero krajích a na všech svých tratích uznává krajské jízdenky. Ceny má určené tarifem kraje
- ČD – aby toho nebylo málo, tak tento gigant má nejsložitější systém – pokud však víte, jak s ním zacházet, tak může přinést největší úsporu. Bohužel není, jak poznat, zda na daný vlak platí krajské jízdné, či pro něj platí nějaká nesmyslná omezení. Omezení se však většinou týkají vlaků vyšších kategorií. Pokud tedy pojedete osobním vlakem, měl by vám platit papírový lístek krajské dopravy – en navíc bývá vždy levnější než přímo lístek od ČD. Pokud cestujete na delší vzdálenosti, je většinou lepší koupit jízdenku mezi krajskými městy přímo u ČD, a pak buď vystoupit dříve, nebo dokoupit požadovaný kousek trasy.
Obecně pro zjednodušení lze tedy shrnout, že pokud cestujete kratší úseky po kraji, vždy kupujte jízdenku krajskou, pokud jedete přes krajskou hranici, kupujte jízdenku přímo u dopravce, neboť k cestě většinou dostanete zadarmo místenku. Nějaké kraje dokonce již zavedli mezi sebou mezipásma, kde lze využít obou tarifů. Problém nastává, pokud ve vaší oblasti podobné opatření není – potom musíte jízdenku při přejíždění krajské hranice koupit přímo u dopravce, a pokud za hranicí chcete pokračovat dále s dopravcem jiným, musíte si koupit další jízdenku. Další problém je nákup krajské jízdenky, není totiž tak jednoduchý, jak by měl být – v nějakých krajích ji lze stále získat jen tím, že se svezete autobusem s krajským tarifem a řidič vám ji prodá. Tuto situaci má nejlépe zvládnutý kraj jihomoravský, kde vám tuto jízdenku jsou schopni prodat i v každém vlaku. Nyní již jen musíme počkat, až se jejich prodej rozšíří i na okénka na nádraží a „mezizóny“ vzniknou všude. Údajně na tom již stát pracuje